De Winkelstraat van 2020

In mijn geliefde stad ‘s-Hertogenbosch loop ik vanaf het stadhuis richting de Bijenkorf. De Bijenkorf gaat weg. Het is er uitverkoop en daar moet ik zijn voor een mooi paar handschoenen. Ondertussen passeer ik 2x een V&D, een Scapino, een Promiss, een Manfield, een Pro Shoes, en een Miss Etam filiaal. In een wandeling van minder dan 200 meter is het mogelijk om 7 grote winkelketens aan te wijzen waarvan ik niet zeker weet of ze er volgend jaar nog zijn.

Wat betekent dat voor de toekomst? Wat mij betreft voornamelijk mooie dingen!

Creativiteit en Flexibiliteit

De eerder genoemde ketens hebben een aantal dingen gemeen. Het zijn grote en logge bedrijven. Ze hebben hun succes vrijwel enkel offline én ze hebben niet echt een onderscheidend vermogen. Of althans, niet meer. Waar koop je nette schoenen? Manfield. Waar koop je je handdoeken en koffers? V&D. Sneakers? Pro Shoes! Goedkope schoenen? Scapino! Ben je een vrouw van middelbare leeftijd met een iets forsere lichaamsbouw? Miss Etam!

Als je deze zelfde vraag stelt aan iemand van onder de 20 zullen ze op elke vraag internet antwoorden.

Er is niet te concurreren tegen het internet!
Onzin! Er zijn genoeg mogelijkheden om je te onderscheiden van een internetwinkel die dezelfde producten verkoopt. Wellicht niet op prijs. Er zijn echter genoeg andere manieren om je te onderscheiden. Wees creatief, flexibel en voornamelijk klantvriendelijk. Handel uit kennis en adviseer de klant werkelijk.

Aanbod
Ook aan andere partijen zie je dat dit werkt. Er is een enorme opkomst van kleinere én grotere winkels in de kleinere steegjes van ‘s-Hertogenbosch, met een alternatief en uniek aanbod. Winkels met enkel olijfoliën uit streken en met smaken waar je nog nooit van gehoord hebt. Vintage en tweedehandswinkels. Sommige winkels hebben zelfs alleen aanbod van webwinkels (?). Als deze winkels bestaansrecht hebben is dat per definitie het bewijst dat er te concurreren valt tegen internetwinkels.

Service en beleving
Ik koop voor mijn vader vaak een goede whisky of een oude jenever als kado. Waarom ik dat in de winkel doe? Ik krijg een advies, het wordt leuk ingepakt en ik vind het gesprek en de beleving bij deze beste man ook gewoon leuk. Ik word als klant behandeld, proef hier en daar wat, klets wat leuk en ik betaal voor dezelfde fles wellicht 20% meer dan wanneer ik dezelfde fles online zou kopen. Dat is dezelfde reden dat de MyCom en Dixon het niet gaan redden en de kleine computerboer wellicht wel. Computers zijn een product waarbij veel mensen service willen. Hetzelfde geldt voor fietsen bijvoorbeeld. Over het algemeen kleine spelers.

De Winkelstraat van 2020

Hoe ziet over 4 jaar dezelfde wandeling eruit? Welke winkels zitten er nog? En als ze weg zijn, wie komt er voor terug? Zouden alle grote ketens het gaan afleggen tegen het internet en de flexibiliteit van de kleine speler? Nee. Natuurlijk niet. Er zijn genoeg spelers die alles op alles zetten om te overleven. De winkel waar ik het eerder over had bijvoorbeeld; de Bijenkorf. Helaas gaan ze weg uit ‘s-Hertogenbosch, maar met een geldige reden. Ze kiezen voor een andere strategie; een hoger segment. Binnen deze strategie past het kleine Bossche pandje niet meer. Ze kunnen daar niet meer de service verlenen en de uitstraling en beleving creëren die ze zouden willen.

Degene die vervangen worden zouden best wel eens vervangen kunnen worden door grotere online spelers. Een soort showroom of Experience center. Of de vernieuwende zaakjes verplaatsen van de steegjes naar de hoofdstraten of openen een tweede vestiging. Als ze er maar voor zorgen dat ze geen grote, logge bedrijven worden…

Aan de andere kant, wanneer ik een oude foto van ‘s-Hertogenbosch bekijk, is het nooit anders geweest.

Source :

Foto Credits



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS