De BMW R9T classic is al heerlijk om naar te kijken

Rides

BMW maakt natuurlijk niet alleen maar auto’s, maar zijn ook een van de pioniers in de tweewielige industrie. De BMW R9T classic is een van deze prachtige motoren. De fiets is customized door Roland Sands Design. Een bedrijf dat ontstaan is uit liefde voor motoren en het maken van unieke producten. Daar is deze vintage BMW ook zeker een goed voorbeeld van.

BMW R9T classic

BMW R9T Classic

Roland heeft zijn ontwerp gebaseerd op de R5 uit 1937. Dat is te zien aan de klassieke, maar prachtige lijnen die de BMW R9T bezit. Het bedrijf vond het moeilijk om een moderne look te geven aan de motor. Dit komt doordat de oude beesten een unieke robuuste look hadden. Het viel uiteindelijk mee. Het was vrij goed te doen door een samenwerking met Sosa Metal Works, een bedrijf dat blijkbaar erg goed is in het maken van frames met bizarre vormen. Een zeer bijzonder puntje aan de motor is dat het voorwiel, met 48cm doorsnee, net iets groter is dan het achterwiel. Met de agressieve vering en de stevige remblokken kun je de BMW R9T classic maar net onder controle houden.

BMW R9T classic

Gassen

De BMW R9T heeft geen waterkoeling, kabeltjes of gekke rijstanden, dat de rijervaring ‘beter maakt’. Nee, deze vintage motorfiets doet het volgens de old-school. Een blok van 1170cc zorgt voor een paardenkracht van 110. Men beweert dat de R9T zo’n vermogen heeft, dat wanneer je de neus op het klokwerk legt, de motor een goede 220 km/u kan trekken! Dat verwacht je niet van een motor met dit uiterlijk. De R9T zal brullen en brommen als de koning van de wegen. Dat siert hem wel als je hem ziet. De motor zal je laten hunkeren naar bochtige wegen. Het is, volgens de makers, namelijk de meest direct-sturende motor van de wereld, maar toch erg stabiel.

 

Menu
Total
0
Share