De baanbrekende Ferrari Roma – La Nuova Dolce Vita

De Italianen weten van geen stoppen in 2019. Na vier andere modellen die dit jaar al tentoongesteld werden, komt Ferrari nu ook met de Ferrari Roma. Looks familiar? De nieuwe sportwagen heeft dan ook veel weg van de eerder uitgebrachte Portofino. Maar wat maakt de Roma nu zo bijzonder en uniek in de collectie van Ferrari?

Ferrari Roma design

De Roma – La Nuova Dolce Vita – a.k.a het nieuwe leven vol plezier en luxe, is de beste omschrijving van deze zeer elegante sportwagen. De nieuwe Roma is geïnspireerd op de 250 GT Berlinetta Lusso, die uit de jaren 50 en 60 stamt. Hiermee doet Ferrari een terugblik naar de zorgeloze en luxueuze tijd van toen.

Het fraaie design positioneert zich als een tijdloze stijlvolle mid-front engine, 2+ coupé. We spreken hier dan ook niet van een 4-zitter, want als volwassene is het niet al te comfortabel om achterin opgefrot te zitten. Wél leuk om op zaterdagochtend de kids mee naar voetbal te brengen. Daddy cool!

Alhoewel je het niet gelijk kunt zien, is de Roma toch in een windtunnel ge-designed. De ontwerpers hebben de wagen zo elegant mogelijk gelaten door de uitklapbare spoiler in de kont van de Ferrari te verwerken. De spoiler heeft drie standen, afgestemd op je snelheid en je driving mode. Trap je hard genoeg op de rem, dan dient de spoiler ook als air-brake.

Ferarri Roma

In het geheel nieuw ogende design van de Ferrari, hebben de Italianen ook de achterlichten meepakt. Inplaats van de standaard vier ronde achterlichten, is er nu gekozen voor vier LED-strips. Timeless elegance!

Interieur

Ferrari slaat met het design van de nieuwe sportwagen al een gehele nieuwe richting in. Daar hebben ze bij het interieur nog een schepje boven op gedaan. Wat meteen opvalt is dat de bolide nu twéé ‘cockpits’ heeft. Doordat de driver en de bijrijder beide een U-vormige cockpit hebben gekregen, voel je je echt een meerijder in plaats van een ‘bij’-rijder.

Als mederijder beschik jij over je eigen 8,4” display, waarop je niet alleen de prestaties op de voet kunt volgen, maar ook het on-board system kunt besturen. Zoals Ferrari het omschrijft ben je dus de co-driver die voor de driver, de muziek, de navigatie en de airco functies kan bedienen.

In het midden van de wagen heeft de Ferrari tevens nog een vernieuwing toegepast, het grote user-friendly central display zorgt voor een nog betere besturing en belevenis in de nieuwe Roma.

Ferarri Roma

De Italiaanse autofabrikant komt nu voor het eerst met een digitaal touch stuur en een groter display (16″) waarop je onder andere een full-screen navigatie optie hebt. Omschreven als “A major leap forward, using the “Eyes on the road, hands on the wheel” philosophy”. Alles binnenhandbereik voor een veiligere en betere rijervaring voor de bestuurder.

Vermogen

De Roma heeft exact dezelfde 3.9-liter turbo-charged V8 als de Portofino. De Roma heeft met haar 20PK toch net wat vermogen dan de 600PK Ferrari Portofino. Van de family of engines, is de V8 al vier jaar op rij uitgeroepen tot winnaar van de Overall International Engine of the Year award. Best een prima motortje, die maar liefst een max. snelheid van 320 levert met 760nm. Hiermee raas je van 0 naar 100 in 3,4 seconden. Last van een zware voet? Dan trap je de Roma in 9,3 seconden naar de 200 km/h.

Key or badge?

Ferrari was nog niet klaar met verassingen strooien, zo hebben designers ook een nieuwe sleutel ontworpen voor de Roma. De sportster komt me een nieuwe sleutel of beter gezegd, een gele Ferrari logo-badge. De Roma is de eerste in de Gamma van Ferrari met deze nieuwe sleutel. Dat geel valt lekker mee op om mee te patsen echter, is dit kekke ding niet zo handig wanneer deze op de zwart leren achterkant valt in je zwart bekleden Ferrari.

Ferrari Roma sleutel

Quanto costa?

De prijs van de nieuwe Ferrari Roma is nog niet bekend in Nederland. Wel weten we al dat de Portofino rond de €250k kost, met die 20PK meer zul je hoogstwaarschijnlijk boven die €250.000 gaan uitkomen. Dat wordt dus snel sparen want, in het voorjaar van 2020 komt de Ferrari Roma naar Nederland.