Acht ultieme business tips van Jeff Bezos

CREDITS: Bigstock

Jeff Bezos. We kunnen geen genoeg van hem krijgen. Of het nu gaat om de constante strijd tussen hem en Elon Musk wie nou de rijkste man ter wereld is, of zijn talloze nieuwe projecten. De beste man is meedogenloos geweest in het opzetten van de meest dominante onderneming. Hij noemde zijn bedrijf eerst geheel toepasselijk relentless.com. Maar hij veranderde dit al snel in Amazon, een bedrijf dat de wereld heeft veranderd.

Nog niet zo lang geleden gaf Bezos het stokje door om zichzelf op iets anders te focussen. Bezos is een ware inspiratiebron voor veel van ons met zijn expertise in ondernemerschap, innovatie en klantenervaring. Om die reden zetten wij de beste lessen van Bezos op een rijtje.

Acht business lessen waar Jeff Bezos bij zweert

1. Wees geobsedeerd door je klanten

Als je één ding over Jeff Bezos moet weten, is dat hij geobsedeerd is met zijn klanten. Dit is hij vanaf het begin geweest en dat is de enige reden dat Amazon bestaat. Althans dat zegt Bezos zelf. Zijn klanten kwamen altijd op de eerste plek. Door deze obsessie is Amazon huge geworden. Zijn doel was om met Amazon het meest klantgerichte bedrijf op aarde te worden.

2. Houdt de megatrends in de gaten

Jeff Bezos is na zijn studie op de Princeton University bij een start-up baan gaan werken. Daarna kreeg hij een baan bij Wall Street Investment Bankers Trust, waar hij al snel tot Senior Vice President werd benoemd. In de loop van zijn carrière kwam hij erachter hoe belangrijk het is om nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden. Op deze manier kon hij bedenken hoe het ‘zou kunnen’ gaan. Daardoor was hij wel iedereen een stapje voor.

3. Jeff is niet vies van risico’s nemen

Als je geen risico’s neemt zul je nooit bereiken wat je wil. Af en toe is een gokje nemen belangrijk om succes te behalen. Wel is het belangrijk dat je niet risico’s neemt zonder je huiswerk te doen, want deze manier leidt meestal tot een mislukking. Goede ondernemers houden niet van risico. Ze proberen juist het risico te verkleinen. Maar hoe doe je dat? Bezos bedacht een methode genaamd Regret Minimization Framework. Deze methode hielp hem risico’s systematisch te identificeren.

4. Omarm de angst voor mislukking

Angst is de ultieme motivatie van mensen om te leren. Dus ben bereid om fouten te maken. Falen hoort bij je doelen bereiken. Soms moet je een paar keer falen om iets te vinden wat wel werkt.

5. Denk op een lange termijn

Probeer te blijven focussen op het einddoel. Het duurde Amazon maar liefst zes jaar voordat het winstgevend werd. Jeff Bezos had bijna $1 miljard geïnvesteerd en maakte slechts miljoen winst. Dan mag je zeggen dat je een langetermijnvisie hebt. Bezos had kunnen besluiten om de prijzen op te krikken. Toch deed hij het omgekeerde en hield de prijzen zo laag mogelijk. Tegelijkertijd investeerde hij zoveel mogelijk winst in zijn bedrijf. Als je durft te investeren in een de tijdshorizon, dan concurreer je tegen minder bedrijven. Omdat weinig bedrijven dit durven.

6. Wees koppig en flexibel

Als je wil slagen moet je volgens Bezos koppig en flexibel zijn. Dit klink misschien onmogelijk. Maar als je niet koppig bent, dan geef je experimenten te vroeg op. En als je niet flexibel bent, kan je geen problemen oplossen. Zie het als Yin en Yang. Beide krachten zijn tegenstellend, maar samen zijn ze krachtig.

7.  Always overachieve

Toen Bezos met Amazon begon had hij geen budget voor de marketing. Dus de enige manier om op te vallen was om een top notch ervaring te kunnen bieden. Op deze manier werden hun klanten gedwongen om hun ervaring te delen. Mond-tot-mond reclame is key.

8. Werk van achter naar voor

In plaats van te kijken naar waar je goed in bent, moet je bepalen wat je klanten nodig hebben. Denk maar eens aan de Kindle e-bookreaders. Amazon is een online retailer, maar Bezos zag in dat de consumenten van Amazon een andere manier nodig hadden om e-books te lezen. Amazon besloot om van achter naar voor te werken om aan die behoefte te voldoen. Uiteindelijk maakten ze het elektrische apparaat Kindle in 2007. Deze was binnen zes uur uitverkocht. En tot op de dag van vandaag is Kindle de leider op het gebied van e-readers. Ja, daar kunnen we wat van leren.