Het dak eraf: BMW 430i cabrio

Wij Nederlanders houden als het op auto’s aankomt van twee dingen; stationwagons en cabrio’s. Wist je dat er gemiddeld meer cabrio’s worden verkocht in Nederland dan in een random Zuid-Europees land? Niet zo gek ook, want je verbrand levend in de cabrio als je met 40 graden in de zon rijdt. Ook ik hou van cabrio-rijden, maar of ik er ooit een zou kopen? Waarschijnlijk niet. Of brengt de BMW 430i daar verandering in? We gingen hem eens flink aan de tand voelen.

Bayerische Motoren Werke

Bayerische Motoren Werke, dat is de afkorting van BMW. Maar in de volksmond noemen we het gewoon BMW, Bimmer, Beamer of Bempie. De BMW-mannen uit München weten wel auto’s te maken. Ik heb ze er nog nooit op betrapt om lelijke auto’s te produceren. Momenteel bestaat het BMW autoscala uit prachtige modellen zoals de BMW i8, M-serie, X-serie. En ook de recentelijk onthulde 8-serie concept versie doet menig monden open vallen.

BMW 430i: het beste van twee werelden

En na de BMW ontgroening in de i8, was het tijd om wat andere modellen te reviewen. Zo beginnen we met de BMW 430i cabrio. En de 430i cabrio heeft meteen een primeur te pakken op Manify. Het is namelijk de eerste ‘hardtop’ cabrio die we hebben getest. Voordat ik de 430i op ging halen begon het al bij me te kriebelen. Ik ben een Duitse auto fan pur sang, het is een cabrio en als het een concurrent is van de Mercedes C400 cabrio, dan moet het wel een feest zijn! En wat bleek? De BMW 430i cabrio oversteeg al mijn verwachtingen.

bmw-430i-4

Bayerische paardenkracht

De automerken maken het ons tegenwoordig een stuk lastiger. Vroeger als er een BMW 430i langs kwam rijden, dan wist je: dat is een 3.0 liter motor. Een BMW 420 zou een 2.0 liter motor zijn, en ga zo maar verder. Maar oude tijden bestaan niet meer. De BMW 430i waar wij in reden was een 2.0 liter motor, goed voor (jaja) 252pk en 350Nm. Een sprintje van 0 naar 100? Daar doe je ruim 6 seconden over. Maar eigenlijk rij je een cabrio niet om heel snel stoplicht sprintjes te trekken, of toch wel? Mocht ruim 6 seconden te langzaam zijn, dan heeft BMW de oplossing voor je: de BMW M4-cabrio. Goed voor – hou je vast – ruim 430pk.

bmw-430i-1

Rijden als een prins

Je had het waarschijnlijk al aan zien komen, maar rijden in een BMW 430i rijdt als een prins op een wit paard. Of eigenlijk een prins in een Sunset Orange BMW 4-serie cabrio. Het is overigens niet zo dat iedereen je nakijkt als je langsrijdt, maar man wat rijdt deze auto fenomenaal. De wegligging is werkelijk ongekend strak, het schakelen gaan naadloos en met 252ok onder je kont rijdt het ook nog lekker door. In de sportstand maken de uitlaten iets meer geluid, met de bekende roffel en pruttel als hij overschakelt of als je je gaspedaal los laat. Het klinkt allemaal erg sophisticated, al mag dat van mij nog wel iets meer overweldigend zijn. Je hoort het geluid overigens extra goed als de kap open staat, maar dat is alleen maar een stimulans om de kap nog vaker open te doen. En niets houd je tegen om hem dicht te laten. Stoelverwarming en heerlijke blowers bij de hoofdsteunen maken het extra aangenaam om met het dak open te rijden. Mocht het onverhoopt toch gaan regenen, dan kan je de kap tot een rijsnelheid van 50 km/h sluiten. Rijd je overigens harder dan 50 km/h? Dan is de auto zo aërodynamisch dat je niet nat wordt. Kortom, harder dan 50 km/h rijden dus.

Kritikpunkt

Is er dan helemaal niets op aan te merken? Nou, jawel. Ik ben redelijk lang (1,92m), maar niet heel veel langer dan de gemiddelde Nederlander, dus ik kan me voorstellen dat ik hierin niet de enige ben. De achteruitkijkspiegel zit voor mij eigenlijk te laag. Zo laag, dat je iets moet bukken om goed rechtsvoor te kijken. Daarnaast is het infotainmentsysteem niet bepaald mijn vriend. Dat werd overigens na enkele dagen wel beter, maar af en toe verdwaal je helemaal in de menu’s en submenu’s. Overigens vind ik Apple CarPlay wel een waardevolle toevoeging. Hij neemt zo automatisch de bestemmingen over uit jouw agenda afspraken en vertelt je hoe lang het nog naar je werk of huis is.

Zu verkaufen

Duitse auto’s zijn nooit de goedkoopste, maar je krijgt er wel heel veel voor terug. De premium afwerking van BMW is werkelijk buitengewoon. Fan van de 4-serie cabrio geworden? Voor ruim €55k heb je het ‘instapmodel’, de 420i met 184PK. Vervolgens kan je het zo gek maken tot de BMW M4 cabrio. Daar tik je bijna €130k voor af. De BMW 430i luxury line die wij testten heb je voor ongeveer €80k.

bmw-430i-7bmw-430i-6BMW 430i, Het dak eraf: BMW 430i cabrio