Every romeo needs a Alfa Romeo Giulietta

Helaas nog even geen rijnieuws over de nieuwe Alfa Giulia Q. Maar dat zal niet lang meer op zich wachten. Deze keer reden we met Italiaans temperament over de Nederlandse snelwegen. Alfa Romeo bracht namelijk een facelift uit van de Giulietta. Over de Alfa Romeo 4C en de vorige Alfa Romeo Giulietta was ik erg lovend. We checken of de facelift ons net zo kan overtuigen.

Alfa Romeo Giulietta facelift

Over het algemeen ben ik nooit zo van de ‘facelift’. De veranderingen zijn meestal niet echt groot, want anders hadden ze wel een nieuw model uitgebracht. En zo ook bij deze Alfa Romeo Giulietta zijn de uiterlijke kenmerken moeilijk te onderscheiden van de vorige versie. Wat wel meteen opvalt is de voorgrille en de Giulietta letters op de achterzijde. Maar ondanks dat het geen grote verandering is, blijf ik het een mooie auto vinden. Ik weet het, je moet ervan houden.

Sportieve hatchback

Ik kan mezelf goed voorstellen dat je een Alfa Romeo Giulietta verkiest boven een Volkswagen Golf, een Seat Leon of een Renault Megane. Alfa’s stralen toch emoties uit. En los van het design (of je er van houdt, of niet), is het echt een hele leuke auto om in te rijden. De rijstand ‘Dynamic’ zorgt ervoor dat de auto feller en strakker rijdt. Al zou ik er voor kiezen om in de stad gewoon op ‘Normal’ te rijden. Lekker zuinig en rustig. Nog een grote bonus wat ik vind, is dat bij het met de hand schakelen, de Giulietta standaard de toeren aanhoudt die nodig is voor de volgende versnelling. Dus van 3 naar 4 schakelen gaat dus zonder stotteren.

Italiaans rijden

De Giulietta is al verkrijgbaar vanaf ruim €24k. Je kan met een zuinige diesel bijna 1 op 25 km rijden. Mocht je willen gaan voor veel pit, dan is de Veloce jouw model. Die 1750cc motor levert 240pk. Daar moet je dan wel bijna €40k voor aftikken.



ESSENTIALS