2017 Ducati SuperSport S

Net als bijvoorbeeld low riders, hebben ook racemotoren een bepaald imago. Ze zijn weggelegd voor de échte ‘motorfreaks’ en niet voor de hobbyisten. Het is jammer, maar waar. Maar gelukkig is daar de Ducati SuperSport. Een combinatie tussen een tourer en een racer, met de nadruk op sport! Het is misschien niet de eerste motor waar je aan denkt, maar het is er sowieso eentje waar je nog heel lang aan blijft denken na er één keer op gereden te hebben!

Ducati SuperSport S

Allereerst moet je weten dat er een keuze is uit de SuperSport en de SuperSport S. De S staat natuurlijk voor Sport, wat gelijk staat aan betere prestaties, een superexclusieve matwitte lak, bronskleurige details en een aardige meerprijs. Welke het absoluut waard is. Daarom focussen wij ons op de S:

Bij het ophalen lopen we altijd eerste een rondje om de motor om twee redenen: zitten er krasjes op en wát is de eerste indruk? Die was twijfelachtig. Bij mij althans, ik houd net zo min van dit soort snelle motoren als dat ik van snelle zonnebrillen houdt. Toch trok hij m’n aandacht. Bij het wegrijden snapte ik waarom.

De Ducati SuperSport S is een stuk toegankelijker als de 1299 Panigale S die we laatst onder de kont hadden. Niet alleen omdat de SuperSport S met 943cc een stuk lichter is, maar ook de houding is een heel stuk comfortabeler. Dit wil niet zeggen dat je met de SuperSport S niet vooruit komt. Integendeel! Met 113 paarden tussen je benen wil hij wel, vóóral op Sport stand. Wat de SuperSport S wél van de Panigale heeft overgenomen is de Ducati Quick Shift. En die is een partij heerlijk…

Hoewel het natuurlijk leuk is om zo smooth mogelijk te schakelen met de koppeling, gaat zo’n quickshifter ook wel lekker hoor. Als een speer zit je op een snelheid waar oom agent twee keer je rijbewijs voor mag innemen!

Rijmodi

Buiten dat ‘modi’ echt een fijn woord is, is het ook écht chill dat de Ducati er drie van biedt: Urban, Touring en Sport. Op Urban worden maar 73 van de 113pk’s aangesproken, maar op Touring en Sport krijg je ze allemaal. Alleen op Sport is het wat meer in your face. Verder is het vooral de ABS en tractiecontrole anders ingesteld per rijmodus.

Wil je er écht een bruut geluid en nog 2pk extra uithalen? Installeer dan een Akrapovic uitlaat. Ziet er ook nog eens extra bad ass uit.

Design

Ik moet je eerlijk zeggen – en misschien is het een gevalletje ‘je eigen kind vind je altijd mooi’ -, maar hoe meer ik op die SuperSport S reed, hoe meer ik er van ging houden. Op een gegeven moment stond hij ook te shinen ín ons kantoor en toen had ik het: dit ding is gewoon prachtig. Alles klopt. Enkelzijdige achtervork, mooi afgewerkte cockpit met LSD scherm, sportief stuurtje, stoere LED lampen, robuuste details en die lak…

Fuck it, mij heb je!

Jou ook?

Dan moet je daar minimaal €16.890,- voor neerleggen. Dat is niet weinig, maar dan heb je wel écht een hele vette motor. Eentje waarvan je merkt dat je op een meesterwerk zit, eentje die kwaliteit uitstraalt en ook nog eens vele hoofden in de stad laat omdraaien. Je moet er wat voor overhebben.

MANIFY ESSENTIALS

MEER ESSENTIALS