10 ingrediënten die heel goed zijn voor je hersenen

Hangover? Grote kans… Doe eens een keer iets dat wél goed is voor je hersenen. Nee, niet lezen. Stop wat voedsel in je hoofd waar je hersenen blij van worden! Want ze zeggen maar altijd zo: “Je hersenen weerspiegelen je gezondheid.” En al zeggen ze het niet, dan is het toch zo.

Eet gezond voor een goed brein

Kokosolie

Bak altijd in kokosolie, olijfolie of bakboter is slecht voor je als je het verwarmd. Kokosolie kan prima worden verwarmd en je proeft er niks van. Het is goed voor je grijze massa, omdat het vol zit met zuren die lichaam nodig heeft om energie te produceren voor je hersenen en cellen.

Zalm

Zalm

Je hersenen zijn gek op Omega-3 vetzuren en er is geen betere bron van dat spul dan zalm. De vetzuren zijn goed voor circulatie en hersenfuncties. Bovendien gaat het de slijtage van je brein tegen!

Avocado’s

Het is bijna valentijn, geef je vriendin een Avocadeau! Het is goed voor d’r bovenkamer want het zit vol Vitamine E en K. E beschermt je tegen stress en de afbraak van de hersenen, naarmate je ouder wordt. En vitamine K houdt beroertes op afstand. Goeienhandel dus!

Blauwe bessen - ShutterstockBlauwe bessen

De vrucht met de meeste antioxidanten! Antioxidanten doen wonderen voor je hersenen! Oxidatie van de hersenen kan leiden tot de ziekte van Alzheimer en voortijdige veroudering. Gelukkig is het ANTI-oxidant! Verder verbeteren de blauwe bessen het geheugen, dus kun je voortaan de afspraak met kapper wel onthouden!

Chiazaden

Nog een bron vol Omega-3 vetzuren! De zaden zijn geladen met gezonde vezels die de bloedsomloop stimuleren. En bloed, daar smullen de hersenen van! Ook controleren de chiazaden je bloedsuikerspiegel, verminderen ze zwellingen en hebben ze een stimulerende werking op antioxidanten.

Tomaten

Tomaten zijn rijk aan lycopeen, een antioxidant dat is nuttig voor niet alleen het voorkomen van prostaatkanker, maar ook het beschermen van uw hersenen tegen schade door vrije radicalen. En vrije radicalen, dat moeten we dus niet hebben hè!

Pompoenpitten

Pompoenpitten worden geladen met zink, een mineraal die je hersenen nodig hebben om herinneringen op te slaan. Een tekort aan zink kan leiden tot verminderde functie van je brein!

Chocolade - Shutterstock

Pure chocolade

Er zit maar in één ding meer antioxidanten, dan in blauwe bessen. En dat is in pure chocolade. En niet zo’n beetje meer, nee wel 50x zo veel! Donkere chocolade bevat ook flavonoïden, dit stimuleert de bloedtoevoer naar de hersenen. Op zijn beurt verhoogt pure chocolade ook uw hersenfunctie, dus verbeteren het geheugen en denkvermogen. Chocolade bevordert ook de aanmaak van neurotransmitters die uw stemming verbeteren. Misschien ook iets voor je vriendin?

Zonnebloempitten - ShutterstockZonnebloempitten

Ze zijn misschien klein, maar zitten vol met zink en eiwitten. Verder zijn ze rijk aan vitamine B, die je lichaam nodig heeft om serotonine aan te maken. En serotonine, dat is een geluksstofje. Hoe meer serotonine, hoe gelukkiger je bent. Weet je wat ook serotonine aan maakt? Dit!

Rode kool

Deze kleurrijke groente is geladen met polyfenolen, antioxidanten die kunnen helpen om de hersenen en de hartfunctie te verbeteren. De glucosinolaten in de kool kan ook helpen in de strijd tegen hersenkanker.

Make Fish Burger. Ingredients - Rye Buns, Red Cabbage, Peppers,



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS